Träteknisk Utbildning

Just ja. Jag måste bara berätta hur konstigt skolan fungerar. Jag har sökt en arbetsinriktad utbildning i Lycksele med jobb direkt efter. Tänkte det var perfekt för mig som är arbetslös och inte har någon hel utbildning. Dessutom gillar jag att snickra och sånt och kan tänka mig jobba inom det mer än väl.

Var in på LärCentra idag och de berättade varför de nekat mig. Men innan det så tar vi vad de sa då de ringde mig och frågade varför jag sökt. För man måste söka tillstånd från dem först så de betalar utbildningen då den är i en annan kommun. Då de ringde undrade hon om jag visste vad det var jag hade sökt. "Du vet väl att det är en teknisk utbildning?". Sen undrade hon om jag verkligen hade det som intresse eftersom de kurser jag gått tidigare var i en helt annan kategori, nämligen turism, hotell och ledarskap. Efter jag förklarat att jag har många intressen så frågade hon så klart om jag hade nån erfarenhet från sånt. Snickeri och händiga saker. "Ja här senast har jag byggt ett förråd tillsammans med pappa". Orkade inte säga allt annat jag byggt och att jag är en jävel på tapetsering och målning. Fick som svar: "Jaha oj! Så du har intresse inom det ändå? Men håller du på med nåt hantverk då? För det kan vara en del sånt". Hantverk tänkte jag, och jo det håller jag faktiskt på med då och då också. "Du är ganska kreativ av dig också? Ja det är ju bra".

Varför i hela friden ska man söka en utbildning man inte är intresserad av eller vet vad den innebär? Varför lät det som om det skulle vara omöjligt att jag gillar tekniska och kreativa saker?


Idag när jag var på LärCentra så sa hon helt enkelt att jag blev nekad för jag har för bra betyg. De satsar på de som har sämre betyg eller inga alls. Så om jag struntat i gymnasiet skulle jag ha haft en större chans nu alltså. "Du som har så bra betyg kan ju satsa på någonting annat". Men tänk om det här var precis det jag ville? Jag blir inte klok på sånt där... Bara för jag har bra betyg betyder det inte att jag alltid lättare får jobb. Bara för jag läst turism betyder det inte att jag vill jobba heltid inom det och har bara det som intresse.

Men men.. Allt har en mening och det var inte meningen jag skulle hamna i Lycksele i minst 6 månader..



Kommentarer
Postat av: Jfär

Jävla kommunistsystem x)

vad tänker de med när de tar in folk till utbildningar som inte (vill) kommer lära sig något och till största chans kommer att hoppa av för att de inte klarar av det, då de inte vill plugga och då de inte lär sig något kommer de inte klara av att jobba inom det heller, hur tänker de egentligen. Man ska ta in folk till utbildningar som är intresserade av det och som visat att de är ambitiösa med bra betyg som kommer att bli minst lika ambitiösa under utbildningen och likaså på sitt framtida jobb. Ingen kommer att anställa någon som inte kan eller inte vill lära sig något.

2010-09-08 @ 01:49:29
Postat av: Sofia

Dåååålig upptadering! :P

2010-09-23 @ 22:34:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0