Som svar till en kommentar

Fick en anonym kommentar på mitt förra inlägg:

"om man inte vill glömma då? om man vill kunna tänka tillbaka och minnas.."

Så jag svarar här i stället ifall jag kanske var lite otydlig med hur jag menar:

Det är ju just det jag säger, att man ska inte försöka glömma och absolut inte tvinga sig att glömma. Utan man ska bearbeta och sedan kunna gå vidare. Och med att gå vidare så menar jag att man inte kanske behöver vara helt känslofri men så att man kan starta något nytt utan att det gamla återkommen och kan förstöra... Till exempel om man har ett starkt band med någon så kommer man alltid på något sätt vara kopplade till varandra, även om det kanske inte är kärlek. Man kanske inte ens förblir vänner men man har ändå varsin plats i hjärtat hos den andre.

Man kan inte radera ens förflutna men man kan påverka sin framtid. Det går inte ändra sina val man gjort tidigare i sitt liv men det går att göra nya val och acceptera sina gamla. Därför ska man inte glömma sitt förflutna och det är mer än rätt att tänka tillbaka. Helst på det som var bra. Men man ska inte glömma det dåliga som gjorde att man kanske ändrade väg, alltså inte bli för tunnelseende på det bra. Utan helheten är viktig och viktigaste är att man själv mår bra idag och i framtiden.

Se upp bara för att bara tänka på att det var bättre förr och bara leva i sina minnen, då kanske man missar mycket som händer i nuet. Så en bra balans mellan minnen och idag. Ifall man ska försöka sig på en händelse igen, till exempel återta en gammal vänskap som gått snett. Kom ihåg att mycket kan ha förändrats och det går inte att förvänta sig att allt ska vara som då igen. Det måste byggas upp på nytt från grunden, annars sitter man i samma hjul igen som då och det kommer mycket troligt gå snett igen. Det dåliga kan fortfarande finnas kvar så det är bara att acceptera eller lösa tillsammans. Om inte så är det inte lönt att ens försöka. Det finns nya vänner att få och man får inte glömma de man redan har.

Nu blev det ett väldigt långt svar och jag kom kanske lite från ämnet. Men jag började analysera i mig själv och det finns mycket jag inte vill glömma i just en vänskap som kanske är på återuppbyggnad igen. Därför blev svaret lite som det blev...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Varför uppdaterar du så sällan? händer det ingenting i ditt liv längre?

2010-04-07 @ 20:28:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0