Etiketter är Till För Tonfiskburkar

Jag måste bara berätta om något som jag tycker var bra, som gör världen lite ljusare. En kom och berättade om sin sexåriga dotter för mig. Att när hon skulle hämtas på dagis så satt hon och grät under ett bord för hon hade slagit till en kille som hade slagit tillbaka. Först på kvällen fick de veta varför, killen hade kommenterat hennes blåa tröja och sagt att tjejer inte skulle ha blått utan rosa. Hon blev så klart sur och drog hela ramsan om vad hon tycker, att flickor fick ha blått, pojkar fick ha rosa, flickor får pussa flickor och pojkar får pussa pojkar. Killen blev visst också sur och därav slagsmålet. Jag tycker det var helt rätt av flickan som slog till honom även om våld inte är en lösning. Vi lever på 2000-talet, borde vi inte ha kommit ifrån könsdiskriminering och sånt nu? Om jag var kille skulle jag vilja klä mig i vilken färg som helst, utan att bli kallad för bög. Och tvärtom. Min bästa killkompis hade rosa som favoritfärg ett tag, min var aldrig rosa men lila, blått, grönt, svart och rött. Min bror sydde ett par rosa byxor på skolan och har ett par rosavita täckbyxor, för han tycker det är coolt att som kille kunna ha det. Det tycker jag med.

Jag får ha blåa tröjor och pussa hur många tjejer jag vill och ändå vill jag kunna bli respekterad. Precis som alla andra. Jag behöver inte vara lesbisk för det och även om jag var det så skulle det inte spela någon roll.

Lev och respektera
Då först förtjänar man respekt själv


Kommentarer
Postat av: Sussi

Bra skrivet, Jonna-boy :)

2009-12-04 @ 01:24:17
URL: http://sauf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0